پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی
پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی

جایگاه زن و خانواده در قانون

  

                                         به نام یزدان پاک 

توجه اسلام به عدالت و تأکید بر استقرار آن در جامعه ، که شعار همه اولیاء و مصلحان دینی بوده است، تمهید شرائط آن را با قواعد ویژه خود ضروری می سازد .

شناخت جایگاه و حقوق زن در اسلام ، شناخت مؤلفه های تساوی و عدالت و نسبت آن با حفظ شؤون زن و مرد از جمله مسائلی است که همواره اهل نظر را به چالش فرا خوانده است .

تحقق انقلاب اسلامی نوید بخش حفظ کرامت انسان با حاکمیت قانون الهی و به رسمیت شناختن حقوق همه ملت است ، هسته بنیادین جامعه ، خانواده است و زن محور اصلی ساختار نهاد خانواده و خانواده پایگاهی است که زنان و مردان در آن رعایت حقوق انسان را تمرین می کنند و چنانچه فضیلت، موقعیت و نقش زنان در خانواده مورد تعرض قرار گیرد کمترین آثار آن از هم گسیختگی نظام خانواده خواهد بود .

توجه به حقوق فردی و اجتماعی زن و ایجاد شرائط رشد و تعالی او موجب بهره مندی جامعه از توانمندیها و شایستگی های زنان شده و راه رسیدن به توسعه متوازن و پایدار را تسهیل می کند .

رفع موانع و مشکلات حقوقی ، قانونی و شناخت نیازهای واقعی حقوق زنان متناسب با شرائط و مقتضیات جامعه و اولویت های موجود در جهت تقویت جایگاه آنان در قلمرو امور اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، آموزشی و روابط و مناسبات خارجی امری ضروری است .

واقعیت آن است که تغییر و تحول در عرصه حقوق زنان به واسطه حساسیت ها و چالش های پیش رو با صعوبت خاصی مواجه می گردد و این مهم از یک سو مستلزم شناخت نیازهای واقعی حقوق زنان در جهت نیل به شأن و منزلت و حفظ کرامت زن مسلمان در سطح کشور و جامعه جهانی بوده و از سوی دیگر نیازمند نگاهی همسو در ضرورت پرداختن به مسائل زنان و به تبع آن اصلاحات لازم در این خصوص می باشد .

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در تصویب آن اندیشمندان و فقها حضور داشته اند بر جایگاه و منزلت زنان تأکید ورزیده و رفع ظلم و استیفای حقوق آنان را متذکر شده و در اصل 21 دولت را موظف به تضمین حقوق زنان نموده است .

 در سند چشم انداز دورنمای ترسیمی برای جمهوری اسلامی ایران در سال 1414 در بند 14 تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در صحنه های اجتماعی ، استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان مورد تأکید قرار گرفته است .

همچنین منشور حقوق و مسؤلیتهای زنان در جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1383 نیز به عنوان سند راهنما و هادی در زمینه تنظیم برنامه جامع زنان و خانواده به تبیین مبادی اصول و دیدگاههای ارزشی و اسلامی در این زمینه پرداخته است .

در سیاستهای کلی نظام در قانون برنامه چهارم توسعه نیز دولت موظف گردیده با هدف تقویت نقش زنان در جامعه و توسعه فرصت ها و گسترش سطح مشارکت آنان در کشور ، برنامه جامع توسعه مشارکت زنان از جمله بازنگری قوانین و مقررات و تدوین نظام جامع حقوقی زنان و مسؤلیتهای زنان و خانواده را تهیه و تصویب نماید .

با توجه به این که قوانین و نحوه اجرای آنها می تواند اثرات مطلوب یا نا مطلوب روانی ، اجتماعی ، اقتصادی بر افراد جامعه داشته باشد و نیز خلأها و کاستی های موجود در قوانین  موجب سوء استفاده تبلیغی برای دشمنان می گردد ضروری است  با بررسی دقیق خلأها و چالش های قانونی در تدوین قوانین جامع حقوقی و پیش بینی تمهیدات اجرایی مناسب تلاش گردد ، از این رو نواقص موجود در قوانین با استناد به منابع اسلامی و قوانین موجود و نیز تطبیق با حقوق موضوعه سایر کشورهای اسلامی بررسی و شناسایی گردد .

در این راستا مجموعه حاکمیت نظام باید با فراهم آوردن امکانات ، تدابیر و برنامه ریزی های مناسب و بالاخص ابزارهای قانونی مورد نیاز برای حرکت زنان در مسیر مطلوب اسلام - که مورد تأکید مقام معظم رهبری می باشد و درک عمیق شرایط حساس اجتماعی و سیاسی جامعه و جهان ، چهره ای مقبول از اسلام و احکام اسلامی به جهانیان ارائه نمایند . بدیهی است که بهره برداری از تمامی ظرفیت های فقه پویای شیعه که ادعای جهان شمولی و جاودانگی دارد برای استفاده از این ظرفیت و ارائه پاسخ های مناسب به نیاز های متعددی که در عرصه مشارکت سیاسی ، اجتماعی زنان و استیفای حقوق همه جانبه آنان با توجه به تحولات زمان و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی که در جامعه امروز ما بوجود آورده است می تواند ما را به هدف خود نزدیک تر کند. 

توانچه

نظرات 1 + ارسال نظر
مهتاب یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:52 ب.ظ http://rahaavard.parsiblog.com

مادامی که تلخی زندگی دیگران را شیرین می کنی بدان که زندگی می کنی.
دست گلم درد نکنه با این کمکم
قربانت مهتاب خانم گل گلاب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد