پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی
پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی

پرسش و پاسخ

پرسش 1:

خانمی در خارج کشور زندگی می کند و در کشور محل اقامت تقاضای صدور حکم طلاق می نماید و این حکم توسط پست به همسرش ابلاغ می گردد آیا رای صادره قانونی و زوجه ، مطلقه محسوب است؟

پاسخ : با توجه به ماده 972 قانون مدنی که مقرر می دارد احکام صادره از محاکم خارجه وهمچنین اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در خارجه را نمی توان در ایران اجرا نمود مگر این که مطابق قوانین ایران، امر به اجرای ان ها صادر شده باشد. وامر به اجرای احکام خارجی پس از رسیدگی داد گاه ها به اعتبار آن و نداشتن تعارض با نظم عمومی است، بنابر این در فرض سوال، متقاضی یا زوجین باید برای تنفیذ حکم ثبت واقعه طلاق طبق مقررات قانون اصلاح مقررات طلاق مصوب 28/8/71 مجمع تشخیص مصلحت نظام به دادگاه خانواده صلاحیت دار مراجعه و دادگاه پس از احراز این که حکم طلاق با رعایت مقررات قانون کشور متبوع زوجین صادر شده،رای مقتضی صادر می نماید. 

پرسش 2: چنانچه در دادگاه حمایت خانواده خواهان به علت سازش ویا علل دیگری دعوا را تعقیب نکند و با اخطار دادگاه هم برای رسیدگی حاضر نشود آیا دادگاه می تواند دادخواست را ابطال ویا دعوا را رد نماید ؟

پاسخ:  با توجه به ماده 1 قانون حمایت خانواده  که مقرر داشته به کلیه اختلافات مدنی ناشی از امر زناشویی و دعاوی خانوادگی بدون رعایت تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به عمل آید ونظر به ماده 6 قانون مذکور که به تقاضای هر کدام از طرفین دعوا دادگاه را مکلف بر رسیدگی به موضوع اختلاف نمو ده است در صورتی که در موضوع دعاوی خانوادگی بین طرفین پس از آن که از دادگاه تقاضای رسیدگی به عمل آمده در خارج صلح شود و یا اینکه دعوا به عللی تعقیب نشود و با اخطار دادگاه هم متداعیین جهت رسیدگی حضور به هم نرسانند، دادگاه می تواند پرونده امر را تا مراجعه ذی نفع بایگانی نماید. وموردی برای رد دعوا یا ابطال دادخواست نخواهد بود و رد دعوا یا ابطال دادخواست ناظر به مواردی است که در قانون آیین دادرسی مدنی تصریح شده است.

پرسش 3: چنانچه زنی پس از انحلال نکاح وانقضای عده طلاق یا عده وفات اثر حمل را در خود مشاهده نکرده شوهر اختیار کند وبعد از گذشتن مدتی از تاریخ ازدواج طفلی از او متولد شود که امکان الحاق او به یکی از دو شوهر یا هر دو با توجه به حداقل وحد اکثر مدت حمل وجود داشته باشد طفل ملحق به کدام یک می باشد؟

پاسخ: ماده 1160 قانون مدنی مقرر می دارد: در صورتی که عقد نکاح پس از نزدیکی منحل شود وزن مجددا شوهر کند وطفلی از او متولد گردد ،طفل به شوهری ملحق می شود که مطابقمواد قبل الحاق او به آن شوهر ممکن است.در صورتی که مطابق مواد قبل الحاق طفل به هر دو شوهر ممکن باشد، طفل ملحق به شوهر دوم است مگر آن که امارات قطعیه بر خلاف آن دلالت کند.