پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی
پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی

مشکلات زنان سر پرست خانوار از نگاه قانونی

 بر اساس قانون حمایت از زنان وکودکان بی سرپرست  وقانون جامع رفاه وتامین  اجتماعی دولت به عنوان متولی رفاه اجتماعی وظیفه دارد برنامه ریزی و سیاستگذاری را در حوزه‌های رفاهی، حمایتی و بیمه‌ای برای رفاه عموم به ویژه زنان سرپرست خانوار انجام دهد.
بر اساس آمارها، دست‌کم در کشورمان بیش از دو میلیون و پانصد هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد که کمیته امداد امام خمینی(ره) از یک سو و بهزیستی به عنوان زیر مجموعه وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی از سوی دیگر از جمله نهادهای اصلی برای حمایت از این قشر جامعه هستند که در کنار فعالیت های خود نقش مهمی در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارند.
هر چند منابع مطالعاتی و اطلاعاتی درباره شمار زنان سرپرست خانوار در کشورمان بسیار محدود و ناقص است و حتی تعدادی از زنان همچون زنان بدسرپرست، از نظر برخی سازمان‌های حمایتی در تعریف زنان سرپرست خانوار نمی‌گنجند و به همین علت با وجود سرپرست خانوار بودن در آمار‌ها دیده نمی‌شوند، آنچه حائز اهمیت است توانمند سازی این تعداد از زنان در جهت کاهش نیاز حمایتی آنهاست.
نکته قابل توجه درباره زنان سرپرست خانوار این است که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند. به همین دلیل میزان آسیب پذیری زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد، بنابراین اگر زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند توانمند نشوند می توانند با مشکلات فراوانی مواجه گردند.
بهزیستی و کمیته امداد و در سال های اخیر شهرداری طرح هایی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مطرح کرده اند، برنامه بهزیستی برای اینگونه افراد شامل پرداخت کمک هزینه آموزشی از قبیل فنی و حرفه ای، ‌تحصیلی ( محصلین، ‌دانشجویان، سواد آموزی) و ایجاد اشتغال و کاریابی و پرداخت سرمایه کار است. کمیته امداد نیز تأمین سرمایه یا ابزار کار، اعطای وام های کسب و اشتغال (خودکفایی)، پرداخت وام های ضروری (قرض الحسنه، ارائه آموزش های فنی و حرفه‌ای و کاریابی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین شهرداری در کنار این دو نهاد اقداماتی را در جهت توانمندسازی این افراد انجام داده است. اما کماکان مشکلاتی موجود است که باید بر طرف گردد.


مشکلاتی که بایستی در خصوص این گروه  مرتفع گردد به شرح ذیل است :.


1-به دلیل مشکلات اعتباری نهاد های حمایتی در رفع نیاز های این قشر با مشکل مواجهه هستنداز طرفی افراد نیازمند به ویژه زنان سرپرست خانواری که جامعه هدف ساز مان های حمایتی را تشکیل می دهند برای احراز خود باید مراحلی را طی کنند تا مورد حمایت قرار گیرند و میزان کمک های ماهیانه از 40 هزار تومان تا سقف 75 هزار تومان با توجه به تورم راه گشای مشکل نخواهد بود ومشکلات آنان را مقطعی حل خواهد کرد.


2-موانع موجود در خصوص دریافت تسهیلات بانکی از جمله ضامن، یا اخذ وثیقه برای تسهیلات خود اشتغالی عدم آشنایی تعدادی از زنان با حرفه یا مهارتی خاص، ضعف دانش و مهارت های لازم در جهت شناسایی مناسب بازار و ارائه محصولات تولید شده وعدم استقبال و مشارکت در برنامه های اشتغال زایی برخی از افراد تحت پوشش به دلیل وجود سایر مشکلات و نگرانی های موجود در خانواده مثل نگهداری فرزندان، ادامه تحصیل

 

3-    باتوجه به وجود سازمانها ودستگاههای مختلف متولی زنان سرپرست خانوار به منظور هم افزائی فعالیتها و رفع فعالیت های موازی وهمپوشانی های موجود لازم است نقش هردستگاه وسازمان دراین خصوص بطور واضح مشخص گردد تا از فعالیت موازی جلوگیری شود.

 .4-    باتوجه به نقش وتاثیر خدمات مشاوره ای و روانشناسی درکاهش ویا رفع مشکلات مرتبط با زنان سرپرست خانوار خصوصاً درحیطه های روانی ، خانوادگی واجتماعی ضرورت دارد ضمن بسط وگسترش کلینیک های مددکاری ، روانشناسی ومشاوره ای خدمات آنان بصورت سهل وآسان وباکمترین هزینه یا به صورت رایگان دراختیار قرارگیرد

5-ا یجاد بانک اطلاعات جامع از زنان سز پرست خانوار

6- با تعیین هدف واولویت گذاری در پرداخت یارانه ها به خانواده های آسیب پذیر که عمدتا زنان سرپرست خانوار وبد سرپرست می باشند می توان بار مالی حمایت از این اقشار را تامین نمود.ومقرری این افراد معادل 40 درصد حداقل دستمزد در نظر گرفته شود.

7-اولویت واگذاریتسهیلات مسکن وتسهیل شرایط واگذاری برای این افراد به دلیل شرایط خاص

8- اجرای بیمه این افراد در سطوح درمانی واجتماعی وافزایش سهم دولت در حق بیمه

9- حمایت از مشاغل خانگی در راستای خود اشتغالی

10- حمایت از فرزندان این گروه از جمله معافیت از در صدی از شهریه دانشجویی و اولویت در استخدام ودر صورت اشتغال مادر در ززمان بازنشستگی ،فوت واز کار افتادگی جایگزین مادر نظیر مقررات موجود در مورد ایثار گران

11-استفاده از در صدی از سهمیه بازار چه های خود اشتغالی  ونمایشگاه وفروشگاه های فصلی  برای این گروه تبا همکاری شهر داری

12- پیش بینی معافیت مالیاتی وبیمه برای کارفرمایان جهت تشویق به جذب زنان سرپرست خانوار

 13-حمایت مالی از کار فرمایان نظیر تسهیلات بانکی ،تخفیف پلکانی  به ازای جذب زنان سر پرست خانواری که دارای مهارت فنی وحرفه ای می باشند.

14- پیش بینی حمایت های قانونی  برای زنان سر پرست خانوار شاغل از جمله افزایش حق عایله مندی  به میزا ن دوبرابر سایرکار کنان وتقلیل ساعت کار ،؛ باز نشستگی پیش از موعد واولویت این قشر ،تبدیل وضعیت استخدامی  وافزایش حد اکثر سن استخدام

 

15- نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه های حمایتی از زنان سرپرست خانوار در جهت ساماندهی وانسجام فعالیت ها  وارزیابی کاستی ها  وانعکاس به مراجع ذیربط

 

نظرات 1 + ارسال نظر
کشاورز یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:11 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد