پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی
پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی

اجازه شوهر برای عمل جراحی همسر

اجازه شوهر برای عمل جراحی همسر   

در حال حاضر در خصوص ضرورت اجازه شوهر برای عمل جراخی زن قانونی وجود ندارد و صرفاً بحث اجازه از خود فرد مطرح است . در بند 2 از ماده 59 قانون مجازات اسلامی تصریح گردیده : هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیا یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی آنها و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام شود ، در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نخواهد بود .

این ماده قانونی تصریح دارد به اینکه در عمل جراحی باید رضایت شخص یا اولیا سرپرست بیمار گرفته شود ، اشخاص اعم از زن و مرد از دیدگاه قانون ، پس از رسیدن به سن بلوغ رشید محسوب شده مگر آنکه عدم رشد یا جنون آنان اثبات گردد و زنان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فقط افراد محجور ( غیر رشید ، مجنون ) تحت سرپرستی و قیمومت می باشند .

لذا فرمی که در اکثر بیمارستان ها جهت امضا وجود دارد ، فرم همراه می باشد و هر کسی به عنوان همراه می تواند این فرم را امضا نماید . ضمن آنکه زن می تواند مطابق قانون ، صرفاً خودش به عنوان صاحب نفس ، برگه را امضا نماید .

البته همان گونه که در قانون مشاهده می شود ، این امر شامل موارد فوری که حال بیمار وخیم می باشد ، نبوده و در چنین مواردی حتی بدون اجازه از خود بیمار یا همراه وی ، بیمارستان موظف است اقدامات ضروری را به انجام رساند و مطابق بند 2 ماده قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب 1354 ، جرم محسوب گشته و دارای محکومیت می باشد .

در خصوص بیان علت اینکه چرا بیمارستان ها از بیمار و یا همراه وی امضا می گیرند ، می توان به ماده 60 قانون مجازات اسلامی استناد نمود که : چنانچه طبیب قبل از شروع درمان یا اعمال جراحی از مریض یا ولی او برائت حاصل نموده باشد ، ضامن خسارت جانی یا مالی یا نقص عضو نیست و در موارد فوری که اجازه گرفتن ممکن نباشد ، ضامن نمی باشد .

به این ترتیب پزشکان برای اینکه اگر در حین عمل جراحی ، سهواً خسارت جانی یا مالی یا نقص عضو برای بیمار پیش آمده ضامن نباشند ، سعی می کنند از خود بیمار یا همراه او امضایی مبنی بر برائت خود از خسارات احتمالی ، بگیرند و به این وسیله با آرامش خاطر به درمان بپردازند . در حقیقت هدف اصلی این ماده ، ایجاد امنیت شغلی برای پزشک است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد